Den fria viljan – i praktiken

Vad menar man när det talas om fri vilja – den fria viljan?

Till att börja med får det lov att antas att endast själfulla varelser har begåvats med tillstymmelse till fri vilja. Vad menar jag med ”själfulla varelser”, eller vad menar jag snarare inte med det? Jag menar t.ex. inte stenar, även om stenar ibland kan få för sig att ropa. Då syftar jag på en specifik biblisk passage:

Lukas 19:40
Svenska (1917)
Men han svarade och sade: »Jag säger eder: Om dessa tiga, skola stenarna ropa.»

.

Oklart om stenarna tänktes begagna sig av fri vilja eller inte. Jag associerar även till följande bibliska passage:

Lukas 3:8
Svenska (1917)
Bären då ock sådan frukt som tillhör bättringen. Och sägen icke vid eder själva: ‘Vi hava ju Abraham till fader’; Ty jag säger eder att Gud av dessa stenar kan uppväcka barn åt Abraham.

just med tanke på att det inte är upp till Abrahams barns, eller stenars, egen fria vilja att själva definiera sig som just Abrahams barn. Det valet och den fria viljan är någon annans.

Här kommer jag även in på lojalitet, vilket innebär att följa eller vara i samklang någon annans vilja och att respektera vederbörande.

Nåväl, om jag fortsättningsvis håller mig till människor och djur och för ett ögonblick utesluter stenar ur resonemanget, har människor och djur någon fri vilja att födas?

För att besvara den frågan behöver man först känna till svaret på frågan om det fanns eller finns ett liv före jordelivet. Därför lämnar jag tillsvidare svaret därhän och fokuserar på viljan att fatta självständiga beslut senare i livet.

Den tidigare frågan är likväl värd att fundera över, några sekunder, minuter, livstider eller eoner.

Vilken fri vilja har mänskliga individer, som dels, i barngestalt, är tvungna att gå i skolan, dels varje sekund av sina liv utsätts för massiv, partisk påverkan utifrån, i form av varjehanda reklam, ägnad att påverka den fria viljan?

Hur ser ”marknadens fria, osynliga hand” på det faktum att s.k. ”efterfrågan” nuförtiden är högst konstruerad, i syfte att tjäna företag som Google, Facebook, Amazon, m.fl.?

Är det det som är demokrati, eller är det det som är odemokratisk kapitalism?

Vad hände med balansen mellan utbud och efterfrågan?

I miljötänkandets namn! För miljöns skull, så är väl ständiga uppdateringar fel?!

Och inte minst i den påstått fria viljans namn!

Så att vi alla helas och blir en och densamma.

Bortom oro och tid.

Där vilar alltings frid.

Om du förbliver god och blid.

Om Ghost of Democracy

working for democracy day and night, year after year Ghost of Democracy - Bur-q-ua13 of Simeon's stem (13-24) provoker for the Society of Bur-q-ua - for everyone's equal value, against right rot BB - Bread and Bur-q-ua to the people
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar